Policjanci z gubińskiego komisariatu otrzymali zgłoszenie o oszustwie przy sprzedaży telewizora. Sprzedawca myśląc, że ma do czynienia z uczciwym kupcem, nic nie podejrzewając, wszedł w przesłanego linka i podał dane, o które był proszony. Niestety, zamiast oczekiwanego zysku stracił ponad 5 tysięcy złotych.
Cyberprzestępczość przybiera wiele form, a jedną z nich jest oszustwo podczas internetowej sprzedaży towaru. W tym przypadku ofiarami mogą być zarówno sprzedawcy, jak i kupujący. Przestępcy podszywają się na przykład pod oficjalną firmę tworząc strony internetowe niemal identyczne z oryginalnymi czy też udają potencjalnego kupca.
Z takim nieuczciwym kupującym miał do czynienia mieszkaniec powiatu krośnieńskiego, który na jednym z portali wystawił na sprzedaż telewizor. Jeszcze w tym samym dniu, poprzez komunikator odezwała się do niego kobieta, która oznajmiła, że jest zainteresowana kupnem telewizora i prześle mu za niego pieniądze na konto. Poprosiła go również o przesłanie adresu email.
Ten nic nie podejrzewając wysłał go, po czym otrzymał wiadomość zwrotną wraz z linkiem, w który wszedł. Będąc przekierowanym na stronę, gdzie były różne banki do wyboru, wybrał swój, a następnie wpisał wszystkie dane z karty o które był proszony.
Będąc przeświadczonym, że tak wygląda procedura sprzedaży, gdy w pewnym momencie wystąpił błąd, wpisał dane z innej karty. O tym, że padł ofiarą oszustwa przekonał się na drugi dzień. Sprawca wziął na jego dane pożyczkę w kwocie 5 tysięcy złotych, które niezwłocznie wypłacił, a także pobrał z drugiego konta 600 złotych.
Mając na względzie powyższą sytuację, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru poprzez portal aukcyjny zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili.
Co zatem powinno wzbudzić czujność:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego nigdy nie należy robić:
- podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
- wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny.
🔥 Chcesz, abyśmy dodali twój news?
e-mail: wiadomosci@smartpress.pl
✅ Chcesz, aby pojawiła się tutaj twoja reklama?
e-mail: reklama@smartpress.pl
Dyskusja (musisz być zalogowana/y na Facebooku)