środa, 1 lutego, 2023
Strona głównaWiadomościZielona GóraJak ma wyglądać transport w mieście?

Jak ma wyglądać transport w mieście?

Radni przyjęli Strategię Rozwoju Komunikacji Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Zielona Góra. Przy okazji dowiedzieliśmy się jak słabo mieszkańcy korzystają z komunikacji miejskiej – jedynie w 17%. Po raz kolejny merytoryczne pytania do dokumentu zadawali radni tylko jednego klubu.

Dokument, który został przygotowany przez specjalistów przedstawia analizę ruchu nie tylko w samym mieście, ale też w całym obszarze funkcjonalnym razem z Sulechowem, Świdnicą, Czerwieńskiem itd. W strategii możemy również znaleźć priorytetowe zadania inwestycyjne, które w najbliższych latach miasto powinno zrealizować.

– Do najważniejszych zadań należy realizacja zachodniej obwodnicy Zielonej Góry, Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta (SKALT) oraz budowa Inteligentnego Systemu Sterowania – mówił wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk.

W ramach tego ostatniego zadania przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim, PKP PLK oraz PolRegio. Całość zadania ma doprowadzić do tego, że co 30 minut będzie odbywał się kurs pociągiem na trasie pomiędzy Sulechowem, Zieloną Górą i Nową Solą. Żeby wykonać zadanie, miasto kupi cztery szynobusy. Projekt to prawie 400 mln zł wraz z budową centrum przesiadkowego PKP-PKS. Co ważne powstaną też nowe przystanki w tym na osiedlu Leśny Dwór, Zielona Góra Uniwersytet czy Zielona Góra osiedle Mazurskie.

Radni w zasadzie chwalili strategię, ale mieli wiele merytorycznych pytań. Szef Klubu Platformy Obywatelskiej Marcin Pabierowski pytał, w jaki sposób miasto zamierza podnieść wskaźnik korzystania z transportu publicznego, gdyż jest on jednym z najgorszych wśród miast wojewódzkich i wynosi zaledwie 17%. Przed nami są m.in. Kielce, Białystok, Szczecin czy Wrocław.

– Czy miasto planuje realizować takie zadania jak budowa buspasów. Większość mieszkańców, czyli 55% deklaruje poparcie dla takich działań. Nie widzę zadań, które wprowadzałyby nadrzędność transportu miejskiego nad samochodami – wskazywał.

Radny Sławomir Kotylak dopytywał z kolei o SKALT i planowane zakupy szynobusów. O potrzebę remontów uliczek osiedlowych, które często są alternatywnymi drogami martwił się z kolei radny Dariusz Legutowski.

Te wszystkie zapytania najwyraźniej zdenerwowały prezydenta Janusza Kubickiego, który nie umiał odpowiedzieć na konkretne sprawy. Mówił jedynie o tym, że do strategii nie można wpisać konkretnego autobusu o konkretnej porze, albo jakiego koloru ma być wiata przystankowa. Żadne z takich pytań nie padły, a najbardziej kuriozalne wydawało się pytanie radnego Roberta Górskiego o wraki pozostawione na ulicach, które do strategii miało się nijak. Honor ratował jedynie wiceprezydent Kaliszuk, który starał się odnieść do konkretnych zapytań.

Dużym problemem również okazała się propozycja wprowadzenie ograniczeń czasowych w przemieszczaniu się pojazdów ciężarowych na wybranych ciągach drogowych. Jedną z nich miała być trasa północna. Okazało się, że pomysł nie był konsultowany z przedsiębiorcami.

Niezależnie od ponad godzinnej dyskusji, strategia została przyjęta 22 głosami za, wstrzymali się radni Marcin Pabierowski i Tomasz Nesterowicz, a nieobecna była radna Bożena Ronowicz.


🔥 Chcesz, abyśmy dodali twój news?
e-mail: wiadomosci@smartpress.pl

✅ Chcesz, aby pojawiła się tutaj twoja reklama?
e-mail: reklama@smartpress.pl

Dyskusja (musisz być zalogowana/y na Facebooku)

- Reklama -
POWIĄZANE ARTYKUŁY
- Reklama -

POGODA ZIELONA GÓRA

Zielona Góra
zachmurzenie duże
3.3 ° C
3.9 °
2.3 °
63 %
1.3kmh
100 %
śr.
3 °
czw.
4 °
pt.
6 °
sob.
4 °
niedz.
4 °

NAJPOPULARNIEJSZE