Spółka PolRegio, która obsługuje lubuskie przewozy regionalne nie wywiązuje się ze swoich zadań, pomimo tego, że zlecający, czyli Zarząd Województwa przeznacza na to 120 mln zł rocznie. Sytuacje mają poprawić nowe pojazdy, na które wydamy prawie 74 mln zł. Czy to rozwiąże problem?
– Chcielibyśmy wykorzystać te szynobusy przede wszystkim na północy regionu, bo w ostatnim czasie mieliśmy sporo problemów z funkcjonowaniem przewozów regionalnych. Wielokrotnie informowaliśmy o podejmowanych przez nas działaniach, o próbie zrealizowania programu naprawczego – mówił na konferencji prasowej w Gorzowie Wlkp. marszałek województwa Marcin Jabłoński.
Niestety sytuacja lubuskich składów nie jest najlepsza. 24 października po godz. 15.00 z Gorzowa nie odjechał żaden skład. Problemem jest zbyt mała ilość dostępnych pociągów. (dalsza część artykułu pod zdjęciem)
Województwo Lubuskie jest właścicielem 23 pojazdów szynowych z czego trzy to elektryczne zespoły trakcyjne. Na dzień 11 października 2023 r. wyłączonych z użytku było 15 pojazdów udostępnionych przez Województwo Lubuskie. Cztery były na przeglądach, a pozostałych 11 jest wyłączonych z powodu napraw bieżących, za które odpowiada PolRegio. Nowe pojazdy mają chociaż trochę naprawić fatalną sytuację przewoźnika, który zgodnie z umową powinien zapewnić tabor zastępczy.
– Dwa nowe szynobusy będą pojazdami hybrydowymi. – Łączymy w nich możliwość jazdy po trakcji elektrycznej, ale również tam, gdzie tej trakcji nie ma. Jak wiemy, to jest główną przyczyną tych wszystkich niedoskonałości związanych z zakresem transportu publicznego, szczególnie na linii kolejowej nr 203 i na linii Gorzów – Zbąszynek. Jeden pojazd jest dwuczłonowy, natomiast drugi – trójczłonowy, obydwa nowoczesne, klimatyzowane. Mogą osiągnąć prędkość 160 km na godz. po trakcji i 120 km na godz., jeśli będziemy używać silnika spalinowego – wymieniał zalety nowych pojazdów Grzegorz Potęga, członek zarządu województwa lubuskiego.
Jak wyjaśniał na konferencji Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego w postępowaniu przetargowym wpłynęła jedna oferta i pojazdy mają wyjechać na tory w pierwszym kwartale 2024 roku. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 54,4 mln zł. (dalsza część artykułu pod zdjęciem)
Z pewnością nowe pojazdy poprawią sytuację na lubuskiej kolei, ale problemu nie rozwiążą. PolRegio niestety nie realizuje własnego programu naprawczego. Jednym z najważniejszych punktów było przekazanie napraw związanych z utrzymaniem pojazdów będących w dyspozycji Lubuskiego Zakładu Polregio S.A. do firmy zewnętrznej w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Taki zabieg miał na celu przyspieszyć naprawy pojazdów, za które odpowiada spółka i spowodować szybkie zmniejszenie ilości wyłączeń pojazdów, a tym samym odwołań kursów w naszym regionie. Niestety, Rada Nadzorcza Spółki Polregio nie zgodziła się na takie rozwiązanie zaproponowane przez zarząd Polregio.
Kolejna kwestia to sprawa pracowników – Mamy informacje, że jest kryzys, jeśli chodzi o pracowników. Są to w większości osoby starsze, pojawiają się zwolnienia. Dlatego uważam, że powinniśmy rozmawiać, zarówno z władzami Gorzowa, jak i w szerszym gronie, o tym, żeby odbudowywać szkolenie zawodowe, jeśli chodzi o klasy kolejowe, stworzyć jakąś klasę patronacką – proponowała Krystyna Sibińska, Posłanka na Sejm RP. (dalsza część artykułu pod zdjęciem)
Większe wsparcie dla transportu miało być również tematem rozmów marszałka z prezydentem miasta Jackiem Wójcickim – Ze strony rady miasta Zarząd Województwa i radni Sejmiku z północy spotykają się z zarzutami braku aktywności. Otóż ta aktywność jest, natomiast nie widzimy żadnych konstruktywnych propozycji ze strony pana prezydenta czy radnych miasta w rozwiązaniu takiego problemu. Takie rozmowy będą prowadzone, podejmie je pan marszałek. Mam nadzieję, że będzie to coś konstruktywnego i miasto przyłączy się do rozwiązania tego problemu – zauważył radny wojewódzki Jerzy Wierchowicz.
Pojazdy dostarczy Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, która zaoferowała dostawę dwóch pojazdów z rodziny Plus. Szynobusy muszą jednak jeszcze zdobyć homologację. Przed odbiorem pojazdów producent będzie musiał przedstawić samorządowi zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu wydane przez Agencję Kolejową UE lub Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
✅ Udostępnij, skomentuj i polub – razem tworzymy Wiadomości Lubuskie
Dyskusja (musisz być zalogowana/y na Facebooku)