Mieszkanka powiatu krośnieńskiego myślała, że pomaga siostrze. Została oszukana i straciła ponad 800 złotych.
Zostałeś poproszony o kod BLIK? Zawsze zadzwoń do osoby, która cię o to prosi i zweryfikuj otrzymaną wiadomość. To zajmie tylko kilka minut, a w ten sposób możesz ochronić pieniądze. Sprawcy oszustw nie mają skrupułów. Przejmują tożsamość innej osoby, a następnie podszywając się pod nią, tworzą historię i proszą o dokonanie opłaty za pomocą BLIK’a. W takich sytuacjach trzeba być bardzo ostrożnym.
Oszustwa na BLIK’a nie są nowością i można na ten temat przeczytać wiele artykułów. Mimo to, sprawcom nadal udaje się osiągnąć cel. Co zatem powoduje, że dajemy się nabrać? Czynnikiem, który może powodować, iż tracimy środki na koncie jest brak dokładnej weryfikacji otrzymanej wiadomości. Jest to czynność, którą zawsze musimy wykonać, bez względu na to kto jest nadawcą wiadomość jaką otrzymamy za pośrednictwem sms, czy też za pomocą komunikatorów, bowiem nigdy nie możemy mieć pewności kto faktycznie do nas pisze.
Jak ważny jest telefon weryfikujący, przekonała się o tym mieszkanka powiatu krośnieńskiego, która w wyniku oszustwa, którego padła ofiarą, straciła z konta ponad 800 złotych.
Za pośrednictwem komunikatora otrzymała z konta „siostry” wiadomość z prośbą o opłacenie paczki za pomocą kodu BLIK, gdyż skończyły się jej środki na koncie. Kobieta nic nie podejrzewając, przesłała na komunikator kod, a następnie zaakceptowała transakcję. Po chwili okazało się, że siostra nie może zalogować się na konto, nie prosiła o opłacenie paczki i przesłanie kodu, a za wszystkim stoi oszust, który włamał się na konto portalu społecznościowego siostry i podszywając się pod nią wysłał wiadomość.
Rozmowa telefoniczna, którą odbyły okazała się zbyt późno, bo mimo wykonania telefonu do banku o zablokowanie środków, pieniądze zniknęły z konta. W ten sposób mieszkanka powiatu krośnieńskiego straciła ponad 800 złotych.
Takich sytuacji jak ta niestety jest bardzo wiele i potraktuj ją jako przestrogę. Pamiętaj, korzystając z płatności mobilnych i stron internetowych:
- stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
- zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
- zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
- pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
- używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
- nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
- nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
- zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https” świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
- robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
- zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
- przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów.
🔥 Chcesz, abyśmy dodali twój news?
e-mail: wiadomosci@smartpress.pl
✅ Chcesz, aby pojawiła się tutaj twoja reklama?
e-mail: reklama@smartpress.pl
Dyskusja (musisz być zalogowana/y na Facebooku)