Grudzień to czas planowania nowego roku. Nie inaczej jest w samorządzie wojewódzkim, który przygotował projekt budżetu na nowy 2024 rok. W planie finansowym opiewającym na ponad 1 mld zł znajdziemy, aż 35% wydatków inwestycyjnych. Marszałek województwa Marcin Jabłoński zapowiada, że najwięcej wydamy na transport. To setki milionów złotych.
Faktycznie gdy spojrzymy na wydatki to na pierwsze miejsce wybija się dział 600, czyli transport i łączność. To właśnie tam znajdziemy 472 miliony złotych przeznaczone na połączenia kolejowe czy przewozy autobusowe. To niemal połowa całego budżetu. Co ciekawe województwo lubuskie planuje przeznaczyć na cały dział o 23% więcej środków niż w mijającym roku.
Blisko 136 mln zł będzie przeznaczone na organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich. To rekordowe wydatki.
Wystarcz jedynie napisać, że na początku kadencji w 2018 roku środki zaplanowane na kolejowe przewozy pasażerskie wynosiły zaledwie 46,5 mln zł. Dla porównania jeszcze w 2023 roku ponad 58 mln zł samorząd województwa wydał na dwa nowe szynobusy, które będą obsługiwały lubuskich pasażerów.
– Przez ostatnie 5 lat zwiększyliśmy pracę pociągów z 2,7 mln km do ponad 4,3 mln km, dla przykładu na całym Dolnym Śląsku w spółce Polregio jest to 1,9 mln km. Z kolei w województwie podlaskim tzw. praca przewozowa zlecona przez tamtejszy urząd marszałkowski wynosi 2 mln km – to pokazuje jak wiele pracy wykonaliśmy zaznacza marszałek Marcin Jabłoński.
Co istotne ostatnie problemy z połączeniami wynikają z taboru, który powinien zapewnić operator Polregio. I wprawdzie nowe samorządowe szynobusy i trzy ostatnio zakupione przez spółkę powinny pomóc w realizacji umowy, to nie można zapomnieć, że spółka miała otrzymać olbrzymie środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Polregio jeszcze w czerwcu tego roku złożyło 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych.Tutaj jednak jak doskonale wiemy te pieniądze blokował upadły rząd PiS i Mateusza Morawieckiego.
Zarezerwowano również pieniądze na wkład własny do projektów Kolei Plus: Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków oraz Remont linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód. Inwestycje linie kolejowe są cały czas niezwykle potrzebne. Pamiętajmy, że w województwie lubuskim zelektryfikowanych jest 30 proc. linii kolejowych.
Samorząd wojewódzki ma na swoim koncie również nowe połączenia. Po blisko 20 latach reaktywowano linię Zielona Góra – Gubin, a w przyszłym roku od kwietnia zostaną uruchomione trzy bezpośrednie połączenia z Gorzowa do Berlina.
W 2024 roku czekają nas również kosztowne przeglądy z zakresu utrzymania naprawczego wg czwartego i piątego poziomu utrzymania w pojazdach szynowych Województwa Lubuskiego, a to zazwyczaj milionowe wydatki.
To również w tym dziale znajduje się ogromna lista inwestycji drogowych wycenianych na 247,4 mln zł. Z pewnością te najważniejsze to zapowiadane już przez samorządowców budowa obwodnicy Nowej Soli – Etap III oraz budowa obwodnicy m. Drezdenko – Etap IV. Prawie 23 mln zł pochłonie rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu nad rzeką Noteć w ciągu drogi wojewódzkiej nr 157 Zwierzyn – Goszczanowo w m. Gościmiec. Ponad 7 mln zł wydamy na przebudowę drogi woj. nr 137 relacji Słubice – Sulęcin – Międzyrzecz. Ponadto blisko 14 mln zł znalazło się na prace związane z odnowami dywanikowymi, kolejne 7,6 mln zł na dokumentacje projektowe do kolejnych zadań, a blisko 17,8 mln zł na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na sieci dróg wojewódzkich województwa lubuskiego.
Czasami jednak same pieniądze nie wystarczą. W przypadku porozumienia z województwem dolnośląskim potrzebna była również dobra wola ze strony południowych partnerów oraz wytrwałość i umiejętności negocjacyjne. Tutaj przydaje się doświadczenie marszałka Marcina Jabłońskiego, który jak widać ma również ciekawy plan na rozwój komunikacyjny naszego regionu.
Tabela zadań drogowych do realizacji w 2024 roku
- „Budowa obwodnicy Nowej Soli – Etap III” – 26.175.000 zł,
- „Budowa obwodnicy m. Drezdenko – Etap IV” – 36.973.750 zł,
- „Budowa mostów wraz z dojazdami w ciągu drogi wojewódzkiej nr 138 w miejscowości Ostrów w km 16+589 i km 16+780” – 4.493.000 zł,
- „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu nad rzeką Noteć w ciągu drogi wojewódzkiej nr 157 Zwierzyn – Goszczanowo w m. Gościmiec” – 22.900.000 zł,
- „Budowa mostu przez rzekę Odrę wraz z budową nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 w m. Pomorsko” – 1.795.800 zł,
- „Rozbudowa drogi woj. nr 134 relacji Ośno Lubuskie – Rzepin” – 576.000 zł,
- „Przebudowa drogi woj. nr 137 relacji Słubice – Sulęcin – Międzyrzecz” – 7.200.000 zł,
- „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 160 relacji Drezdenko – Międzychód” – 1.800.000 zł,
- „Rozbudowa drogi woj. nr 276 w ciągu ul. Słowiańskiej w m. Świebodzin” – 2.000.000 zł,
- „Budowa obwodnicy Świebodzina w ciągu drogi woj. nr 276” – 1.000.000 zł,
- „Wzmocnienie drogi woj. nr 278 Sulechów – Konotop” – 1.842.000 zł,
- „Przebudowa drogi woj. nr 278 na odc. Sulechów – Konotop” – 3.000.000 zł
- „Przebudowa drogi woj. nr 315 na odcinku Lipiny – Kolsko” – 5.858.000 zł,
- „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158 w km 11+777 w m. Santok” – 525.000 zł,
- „Budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 278 na odcinku Pomorsko – Sulechów” – 249.075 zł,
- „Budowa obwodnicy m. Droszków w ciągu drogi woj. nr 282” – 403.440 zł,
- Budowa obiektu tymczasowego wraz z rozbiórką w ramach zadania pn.: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową w ciągu drogi wojewódzkiej nr 288 w m. Nowogród Bobrzański” – 5.222.987 zł,
- „Przebudowa mostu przez rzekę Odrę w miejscowości Nowa Sól w ciągu drogi wojewódzkiej nr 315 Wolsztyn-Konotop-Nowa Sól” – 350.550 zł,
✅ Udostępnij, skomentuj i polub – razem tworzymy Wiadomości Lubuskie
Dyskusja (musisz być zalogowana/y na Facebooku)