Dostałeś wiadomość z prośbą o płatność za pomocą Blika? Zanim prześlesz kod upewnij się, że osoba która o niego prosi faktycznie jest tą za kogo się podaje. Mieszkaniec pow. krośnieńskiego tego nie zrobił i stracił 1000 zł.
Oszustwa za pomocą płatności Blik są nadal aktualne. Sprawcy po uprzednim włamaniu się na komunikator podszywają się pod właściciela konta, z którego wysyłają wiadomość z prośbą o płatność. Historie, które podają są bardzo różne promocyjna cena sukienki, ekstra obuwie, problemy z kontem czy też szybka pożyczka. W wielu przypadkach osiągają cel i wyłudzają w ten sposób pieniądze.
O tym jak ważna jest weryfikacja otrzymanej prośby przekonał się mieszkaniec powiatu krośnieńskiego, który myśląc że pomaga koledze stracił tysiąc złotych. Sprawca po przejęcia konta kolegi podszywał się pod niego i wysyłał do jego znajomych wiadomość z prośbą o zapłacenie za coś Blikiem, bo on ma trudności z płatnością. Mieszkaniec powiatu nic nie podejrzewając wysłał mu kod.
Podejrzenie, że coś może być nie tak, przyszło dopiero wtedy, gdy oszust ponownie poprosił o przelanie kodu na kolejne tysiąc złotych. Tym razem nie wysłał już kodu, tylko zadzwonił do kolegi w rozmowie z którym okazało się, że padł ofiarą oszustwa.
Mając na względzie przypadek mieszkańca powiatu pamiętaj, żeby przy korzystaniu z płatności mobilnych przestrzegać kilku zasad, między innymi:
- stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nie działaj w pośpiechu;
- zawsze weryfikuj otrzymane prośby o przesłanie kodu BLIK, nawet jeśli otrzymujesz je od bliskich;
- zawsze chroń swoje konta internetowe i nigdy nie udostępniaj haseł do logowania;
- pamiętaj o każdorazowym wylogowaniu się z konta;
- używaj różnych haseł do poszczególnych kont i zadbaj, żeby ich kombinacja liter, cyfr i znaków była trudna do złamania;
- nie udostępniaj nikomu wygenerowanych kodów do transakcji internetowych;
- nie wchodź na dołączone do wiadomości linki i nie loguj się przez nie na swoje konto bankowe (dotyczy to także otrzymanych wiadomości email);
- zawsze zwracaj uwagę na logo, nazwę i adres URL strony internetowej. Sprawdzaj czy po lewej stronie linku znajduje się mała kłódka oraz wyrażenie „https” świadczące o tym, że dane połączenie jest szyfrowane;
- robiąc przelew, upewnij się o prawidłowości numeru konta adresata oraz przesyłanej kwoty;
- zanim potwierdzisz otrzymany z banku kod do przelewu, upewnij się czy widniejąca w treści sms kwota jest właściwa;
- przypominaj o tych zasadach w rozmowie z rodziną i znajomymi, w ten sposób pomożesz im ustrzec się przed działaniem oszustów.
💸 Wspieraj nasze media na Patronite
https://patronite.pl/wlubuskie
Dyskusja (musisz być zalogowana/y na Facebooku)